Escolab

Resultats de la Trobada de la Comunitat Escolab i propostes de futur

La dinàmica de reflexió “Definint objectius i identificant punts de millora” recull les impressions dels principals implicats en l'iniciativa EscoLab: professorat i representants dels Centres de Recerca.

En la dinàmica*, es va demanar als participants que reflexionessin sobre quins consideraven que eren els objectius principals de la seva participació en la iniciativa Escolab: per què triaven (en el cas del professorat) o per què oferien (en el cas dels centres de recerca) aquest tipus d’activitat. Alhora, també se’ls va demanar que indiquessin possibles punts de millora per a la iniciativa, basant-se en la seva pròpia experiència.

Objectius i punts de millora van ser compartits entre els participants, classificant-se els mateixos en tres dimensions principals: Alfabetització científica, Vocacions Científiques i Foment de la RRI (Recerca i Innovació Responsables).

 

Objectius 

Quant als objectius de la iniciativa EscoLab, la majoria de participants van fer referència a aspectes relacionats principalment amb l’Alfabetització científica i el foment de les Vocacions cientificotècniques.

En el cas de l’Alfabetització, els participants van fer èmfasi en el valor afegit de la iniciativa quant al reconeixement del valor cultural i patrimonial de la recerca del nostre país, destacant que la participació de l’alumnat en les activitats EscoLab permetia apropar-los a la recerca local, fent valdre el caràcter punter i internacional d'aquesta. Alhora, es va destacar (principalment per part del professorat), el valor de les activitats en complementar el que ja es feia a l’aula, principalment aportant una visió més real de la teoria treballada a l’escola i permetent reflexionar sobre la naturalesa de la pràctica científica.

Pel que fa a les Vocacions, molts dels participants van afirmar que la participació en la iniciativa ajudava a motivar l’alumnat i atreure’l cap a les vocacions científiques i tècniques, tot i que no s’especificava com. També es va destacar la rellevància del contacte amb els centres de recerca per tal d’ampliar la visió dels i de les joves sobre les ciències en general i sobre les sortides professionals en concret.

D’altra banda, i en relació a la promoció de la RRI, els participants van valorar de la mateixa forma aspectes com la possibilitat de veure el valor social de la recerca, permetre la participació de la societat en la recerca i el fet de veure l’oferta d’aquestes iniciatives com una manera de fer un retorn a la societat dels esforços dedicats a la recerca.

Finalment, els participants van destacar altres aspectes més generals, com per exemple el fet que el contacte amb institucions punteres amb, per exemple, departaments de comunicació professionalitzats, permetien a les escoles agafar noves idees per tal de modernitzar la seva forma de funcionar.

 

Punts de millora

Pel que fa als punts de millora, la majoria de reflexions van fer referència de nou a aspectes lligats amb l’Alfabetització científica. En menor mesura, es va parlar també de les vocacions mentre que la resta de propostes tenien un caràcter més global.

Respecte a l’Alfabetització, tant professorat com representants dels centres de recerca van coincidir en la necessitat de poder adaptar millor l’oferta dels centres al nivell/necessitats de l’alumnat (per exemple al tipus de vocabulari a utilitzar o els continguts a tractar). En aquest sentit, es demanava un acompanyament dels responsables dels centres quant a didàctica i/o comunicació. Alhora, i en el cas del professorat, es va demanar ampliar la part pràctica de les visites, proposant una combinació equilibrada entre el format visita i el format tallers.

D’altra banda, respecte les Vocacions, alguns dels aspectes destacats van ser la necessitat d’emfatitzar la informació quan a recorreguts i sortides professionals de les persones que treballen en els centres de recerca. També es va demanar poder augmentar la presència de dones per tal de poder incidir en les vocacions de les noies.

Finalment, i sobre aspectes generals de millora, tant els docents com els responsables de l’oferta de les activitats van destacar la necessitat de millorar el treball previ abans de la visita, que permeti preparar a l’alumnat però també proposant un major contacte entre centre de recerca i professorat que pugui allargar-se també durant les visites. També es menciona la possibilitat de proposar treball posterior a les visites per tal d’aprofundir-hi i treure’n el màxim profit. El professorat, a més, va sol·licitar poder tenir una mica més d’informació sobre els continguts i objectius de les sessions i més facilitats logístiques (sense especificar) per poder fer les visites. D’altra banda, els responsables dels centres de recerca estaven interessats a saber si les accions portades a terme tenien els resultats esperats.

 

Com podem aprofundir en aquestes idees?

El programa EscoLab, en funció dels resultats d'aquesta dinàmica i els seus objectius propis, proposa dos cursos de formació per a la próxima edició:

  • Curs dirigit al personal de centres de recerca (primera edició)

–Fonamentat en recerca: RRI, didàctica de les ciències, comunicació científica,...

–Proposta pràctica: sessions de co-creació per la millora de les activitats

–Compartint recursos: guies, toolkits,…

  • Curs dirigit al professorat (segona edició)

–Certificació oficial

–Centrat en la preparació d’activitats pre, durant i post visita Escolab (disseny de material didàctic)

 

Finalment, i com a resultat del treball, s'elaborarà un protocol de bones pràctiques amb recursos útils per a tothom.

 

Moltes gràcies a tots el que hi vàreu participar! i a l'IDIBAPS per cedir els seus espais.

 

*Dinàmica dissenyada pel CRECIM-UAB, centre de recerca dirigit per Digna Couso.


Comparteix!


Últims comentaris

ipesquer@ · 21/04/2017 15:17 · Releacionada amb l'activitat "Vols veure l’aigua que beus?"

He recibido un mail indicándome que había plazas disponibles para esta actividad pero cuando entro a escolab me indica que están agotadas ¿Sería posible realizar esta actividad? Gracias Atentamenta Inmaculada Pesquera

xfarre3@ · 01/03/2017 12:06 · Releacionada amb l'activitat "La Vida a través del Microscopi"

Bones, m'heu enviat un mail comentant que ha quedat lliure l'activitat però no veig com sol·licitar-la de nou, o fer de nou la reserva.

apariciogomez1@ · 31/01/2017 09:57 · Releacionada amb l'activitat "Un robot a casa meva!"

Hola, sòc professor de cicles formatius i estic interessat en ´activitat de robotica per a algun dia de 15:00 a17:00. Si podria ser el día 6 de febrer millor. Gràcies

bduran@ · 30/01/2017 09:33 · Releacionada amb l'activitat "Coneix joves experiències emprenedores"

Finalment no podrem assistir en aquesta activitat, el dia 8 de febrer, perquè els alumnes de 4rt tenen una altra cosa aquest dia. Moltes gràcies.

comunicacio@ · 13/01/2017 10:12 · Releacionada amb l'activitat "Recerca i càncer: saps què fa un investigador per lluitar contra els tumors?"

Benvolgut/uda,

Em sap greu, però les activitats les tenim programades d'octubre a abril i ja estan totes les places plenes.

De cara al curs vinent, pots intentar inscriure't a alguna de les activitats que oferirem.

Salutacions

+ Veure més comentaris



Altres


Guanyadors del IV Concurs Tinc una idea!

 

Avui, 15 de juny de 2017, s'han lliurat els premis del IV Concurs Tinc una idea! a la sala d'actes de l'Institut Municipal d’Educació de...


Finalistes del IV Concurs Tinc una idea!

Moltes gràcies a tots els participanst i al professorat que ha animat a enviar propostes. 

Del total de formularis rebuts, hem seleccionat les següents idees finalistes:

...


Èxit de participació a la Trobada de la Comunitat Escolab

Amb l'objectiu principal d'iniciar un procés de reflexió compartida per millorar les activitats Escolab, professorat i personal de recerca ens hem trobat per tal de dialogar i...


AMPLIEM TERMINI per a participar al Concurs Tinc una idea! fins el 17 de maig

 

El concurs s'adreça als alumnes que han participat en alguna activitat d'EscoLab.

T’has plantejat alguna vegada sobre quins temes cal fer recerca? T’agradaria millorar determinades coses que encara no...


Vine a la Trobada de la Comunitat Escolab el 30 de març 2017

Com dissenyar propostes de valor per a l’alumnat, per part dels centres de recerca? 
Com preparar l’alumnat per a les visites i fer un bon treball posterior a l’aula, per part dels...


Setmana Mundial del Cervell 2017

 

Barcelona celebra un any més la Setmana Mundial del Cervell, que enguany arriba a la seva 22a edició. De nou, els científics i les científiques dels centres...


IV concurs Tinc una idea! Pensa el futur que vols!

T’has plantejat alguna vegada sobre quins temes cal fer recerca? T’agradaria millorar determinades coses que encara no tenen una bona solució? A EscoLab ens interessa saber quins són els temes que més et...


Activitats lliures!

A partir del 19 de setembre les activitats lliures poden ser reservades directament.

Al llistat d'activitats, les identificareu amb el color verd de la icona circular...


Nou curs! Més novetats!

Presentem aquesta edició d'EscoLab amb moltes novetats!

A petició del professorat i per facilitar una major accessibilitat a les activitats, aquest any l’assignació de places serà per...


Estem actualitzant les activitats d'EscoLab

Que passeu molt bon estiu!

 

 

 

 


+Veure més