Go to ajuntament.barcelona.cat
A space for meeting the city’s management
A space for meeting the city’s management
Després de dos anys de pandèmia, el passat 28 de juny vam poder celebrar novament la Trobada Escolabers anual, enguany a l'Institut Botànic de Barcelona.
A un entorn idíl·lic, una trentena d’escolabers representants de centres de recerca i centres educatius, i l’equip de coordinació del programa Escolab, vam compartir experiències i opinions, demostrant que Escolab no ha perdut l’essència durant la pandèmia.
Vam recapitular l’activitat dels darrers dos anys, donant a conèixer els nous projectes pilots implementats durant els cursos 2020-2021 i 2021-2022, com "VacunAcció", "Alimentem-nos, naturalment!" i "Connectem Recerca i Aula", que han obert una nova via per apropar la recerca a l'aula.
En concret, a l’octubre de 2021 vam posar en marxa cinc nous projectes del programa Connectem Recerca i Aula. Investigadors i investigadores, docents, professionals de la comunicació científica i la coordinació d'Escolab ens vam reunir en unes jornades formatives per idear projectes educatius de llarga durada, que permetessin apropar encara més la recerca a l’aula. L'objectiu era desenvolupar activitats adaptades al currículum escolar en què l’alumnat fes servir i plasmés l'aprenentatge adquirit en un treball final.
Els cinc projectes educatius que n’han resultat seran un recurs que els centres de recerca podran oferir d’ara en endavant a les escoles, i aprofitar per donar a conèixer la seva activitat sempre que ho desitgin.
Els projectes creats han estat:
• La llengua de l’Escola Suïssa: projecte desenvolupat pel Grup de Lingüística Formal (GLiF) de la UPF i l'Escola Suïssa de Barcelona (ESB).
L’objectiu: estudiar i experimentar el multilingüisme fent de lingüistes de camp.
Plantejant metodologies lingüístiques, l’alumnat va preparar un estudi de recerca, amb objectius i conclusions que va presentar per mitjà de pòsters científics a un minicongrés a l'escola, amb la presència del personal investigador del GLiF.
• La radiació: una mirada invisible: projecte creat entre l’Institut de Salut Global (ISGlobal) i l’Institut Guindàvols.
El projecte consisteix a conscienciar a l’alumnat sobre la radiació, analitzant els avantatges i inconvenients de l’energia radioactiva.
Com a treball final, l’alumnat va preparar materials divulgatius sobre Fukushima, va elaborar un comptador natural de radioactivitat i va fer un vídeo divulgatiu Stop-Motion sobre la radioactivitat.
• Els materials per a l’electrònica del futur: projecte desenvolupat per l’Institut de Ciència de Materials de Barcelona (ICMAB) i el CFA Singuerlín.
Aquest projecte pioner ha estat la primera activitat d’Escolab duta a terme amb una escola de formació per a adults.
La finalitat: dissenyar un producte amb nous materials orgànics per al sector electrònic i energètic del futur, que doni resposta a una necessitat del nostre dia a dia.
Amb aquesta proposta en ment, l’alumnat adult va desenvolupar la seva idea i la va vendre a través d’un poster i un elevator pitch amb què havia de convèncer els inversors. L'entusiasme de l’alumnat, no acostumat a fer tallers científics, obre la porta a començar a oferir activitats Escolab a altres tipus de públics, com l’adult.
• Dissenyem l’escola energèticament sostenible: projecte creat entre l’Institut de Recerca en Energia de Catalunya (IREC) i l’Escola del mar.
Amb una altra aproximació pionera (per primera vegada Escolab ha oferit una activitat a estudiants de primària), el projecte té com a objectiu descobrir les energies renovables i educar sobre la necessitat d’estalviar energia i la sostenibilitat.
Per mostrar tot el treballat a l’aula, a casa i amb l’IREC, l’alumnat va fer una presentació resum de tots els coneixements adquirits durant el projecte.
• Plantarum: projecte desenvolupat per l’Institut Botànic de Barcelona (IBB) i l’Escola Sagrat Cor.
L’objectiu de Plantarum és explicar la recerca en etnobotànica a l’alumnat. A través de l’elaboració de qüestionaris per escollir plantes amb propietats i usos per a l'ésser humà, els i les estudiants van crear una plantació de diferents espècies vegetals a l’escola, amb rètols i QRs informatius sobre cadascuna.
A la trobada vam poder comptar amb les protagonistes del projecte “Plantarum” (la Marta Ros i la Maria Luisa Gutiérrez, mestra i investigadora respectivament), que ens van explicar de primera mà i amb tot detall la seva experiència en aquest projecte pilot i col·laboratiu entre centres educatius i centres de recerca.
Finalment, els actors i les actrius principals dels projectes “VacunAcció” (la Laura Asensio, de l'IDIBELL, i la Teresa Coma, de l’Escola Pia Granollers), “Materials del futur” (el Sergi Riera, de l’ICMAB, i la Lidia Iglesias i l’Anna May, de l’Escola CFA Singuerlín) i “Fonts d’energia” (Elisabeth Chulilla, de l’IREC) van compartir el seu testimoni i punt de vista.
La conclusió és clara: malgrat que realitzar projectes col·laboratius de llarga durada és un repte que requereix certa paciència i dedicació, l’alumnat s’enriqueix participant en un projecte on pot fer servir el seu esperit crític i curiositat científica.
Per concloure, durant la jornada vam gaudir d’un temps i d’un espai per a tot: per compartir experiències, per descobrir noves maneres d’apropar la recerca a l’aula el pròxim curs i per passar-ho bé en bona companyia, en un entorn natural molt especial.
Donem les gràcies a tots i totes els i les assistents per haver-ho fet possible, fins a la propera!
Equip Escolab
mcos1@ · 04/10/2019 09:32
No hem obtingut cap plaça per anar a fer el joc de roll al CRG amb els alumnes de 4t d'ESO. Com podem inscriure'ns en la llista d'espera d'aquesta activitat?emoreno@ · 02/10/2019 14:23
Són alumnes de la modalitat científica. Alguns fan biologia i altres dibuix tècnic.escolab@ · 22/02/2019 15:26
Benvolguda nuria.rubio@, tal i com s'indica en la darrera frase del mail d'avís d'alliberament de places: "Si tardeu en sol·licitar la reserva, és possible que un altre usuari ho faci abans que vosaltres". Si l'activitat surt amb el signe + en vermell, és que ja ha estat reservada per una altra escola abans. En aquests moments, les llistes d'espera són molt llargues i s'ha d'anar ràpid a fer la reserva. Salutacions i sort a la propera.nuria.rubio@ · 22/02/2019 14:50
Bona tarda, acabo de rebre aquest missatge, però he mirat totes les dates i em posa que estan exhaurides, quin és le dia alliberat? CTIVITAT Recerca i càncer: saps què fa un investigador per lluitar contra els tumors? Éreu a la llista d'espera i en aquests moments l'activitat ha passat a tenir places disponibles! Si encara voleu apuntar-vos-hi, heu d'anar al web d'EscoLab i sol·licitar la reserva. L'avís s'ha enviat a tots aquells usuaris que eren a la llista d'espera de l'activitat mencionada. Si tardeu en sol·licitar la reserva, és possible que un altre usuari ho faci abans que vosaltres.eac2222@ · 18/02/2019 14:21
A nosaltres també ens ha passat que hem rebut la informació de la inscripció quan la majoria de xerrades ja estaven exhaurides. Fa uns mesos ens vam posar en contacte i ens van assegurar que rebriem la informació així que la tinguessin. Sap greu.+ More comments
Durant el curs escolar 2020-2021, el programa Escolab va posar en marxa dos projectes pilot juntament amb el L’estiu és temps de tornar a veure'ns. Torna la Trobada Escolabers en format presencial! Torna la Trobada Escolabers!
Després de dos anys de restriccions, ens fa molta il·lusió recuperar la Trobada de la Comunitat Escolab VacunAcció: ens vacunem contra la desinformació
Del 24 al 30 d’abril de 2022 se celebra la Benvolgudes i benvolguts escolabers, Us comuniquem que hi ha diverses activitats lliures per al mes de març al web d’Escolab que poden ser del... Durant la Setmana Mundial del Cervell, científiques i científics que investiguen sobre diferents aspectes de la neurobiologia ofereixen xerrades i activitats (adreçades a l'alumnat d’ESO, batxillerat... “Poder dir que et dediques al que més t’agrada del món, és perfecte”. Així de convençuda està Maria Cunquero (investigadora a... Tot i les limitacions encara presents degudes a la covid-19, el programa Escolab continua el seu camí, adaptant-se per poder seguir oferint alternatives viables als centres... Benvolgudes i benvolguts escolabers, Durant la passada edició 2020-2021, malgrat la pandèmia, Escolab va continuar creixent... Durant els dies 5, 6 i 7 d’octubre va tenir lloc una nova edició del curs de formació Connectem Recerca i Aula, comprès dins del programa Escolab de...
Inscriu-te a la Trobada Escolabers 2022
Viu una primavera Escolab!
Viu la Setmana Mundial del Cervell 2022 a Escolab
11F: us presentem les científiques d’Escolab Meets
Escolab continua creixent amb noves propostes d’activitats i nous recursos virtuals!
Escolab us desitja unes Bones Festes i un 2022 ple de ciència
Nova edició del programa Connectem d'Escolab
+See more