VacunAcció: com immunitzar-se contra la desinformació

data a convenir des de 10/01/2022 fins al 25/02/2022
hora de 08:00 a 10:00

Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL)

4t d'ESO

Taller Pràctic

El projecte VacunAcció s’estructura en un seguit d’activitats basades en la reflexió i la descoberta, el treball autònom de l’alumnat, la formació de grups d’experts per al debat, el disseny d’un estudi per esbrinar si el seu entorn proper té una percepció negativa de les vacunes i els seus efectes, l’adquisició d’eines per cercar informació fiable i, finalment, l’elaboració d’un producte final clar i definit que tingui un impacte directe sobre la societat a la qual pertanyen: una campanya de conscienciació contra els moviments antivacunes, o bé a favor de les vacunes.

L’activitat es fonamenta en l’aprenentatge basat en projectes i pretén potenciar l’esperit crític de l’alumnat i equipar-lo amb eines que li permetin diferenciar entre missatges alarmistes, conspiranoics o “alternatius”, que defensen idees que no han estat demostrades, i fets i evidències sobre l’eficàcia de les vacunes. D’aquesta manera es vol contribuir a formar ciutadanes i ciutadans amb criteri propi, capaços d’identificar i rebatre missatges sense fonament científic.

El projecte consta de tres sessions a l'aula, d'una hora de durada cada una, conduïdes per investigadors de l'IDIBELL, i d'un treball autònom conduït pel professorat de l'institut, d'entre dues i cinc hores de treball a l'aula. Per part de l'IDIBELL, el projecte el du a terme un nombrós grup d’investigadores i investigadors del grup de recerca en infeccions i càncer, i el coordina la Unitat de Comunicació i Cultura Científica del mateix centre.