Les fake news i la Covid-19

Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya

Cicle formatiu superior

Xerrada

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya, l’autoritat reguladora dels continguts audiovisuals al nostre país, ha emès recomanacions a l’hora d’informar-nos a través dels mitjans de comunicació durant la pandèmia de la COVID-19.

Aquestes es recullen en els següents punts:

1. Confiar només en les comunicacions oficials de les autoritats: Salut, Govern, Mossos d’Esquadra, Protecció Civil, Govern espanyol, Comissió Europea, ajuntaments o altres institucions públiques i mèdiques.
  2. Seguir només els consells i les recomanacions d’experts acreditats en l’àmbit sanitari o de fonts científiques.
  3. Informar-se a través de mitjans d’informació reconeguts i amb responsabilitat editorial.
  4. Fer un consum plural de mitjans de comunicació (ràdio, televisió, premsa, internet) per contrastar les notícies.
  5. Abans de compartir per les xarxes socials i per les aplicacions de missatgeria instantània un missatge o un àudio rebut, hem de poder respondre aquestes preguntes per no difondre notícies falses.
  • Coneixem el mitjà que la publica?
  • La notícia, l’han publicat altres mitjans o només aquest?
  • És un enllaç o una captura de pantalla?
  • Hem llegit la notícia sencera o només el titular?
  • La data de la notícia és actual?
  • En el cas d’un àudio, coneixem directament la persona que l’ha gravat o sabem d’algú que la conegui?
Què s'hi aprèn?

L’objectiu del taller és poder introduir als estudiants conceptes com els de sobreinformació, desinformació o les fake news, les notícies falses o les veritats interessades, per a poder discutir conjuntament si som prou responsables a l’hora de consumir els mitjans de comunicació i difondre informació a través de les nostres xarxes socials.

Descarregar PDF