Els virus de plantes: aliats o enemics?

fecha 26/11/2019       hora de 08:30 a 11:30

Agotada

Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG)

Plazas: 26 alumnos máximos
Nivel:

Visita + Demo

Els virus són agents infecciosos molt petits que necessiten d’una cèl·lula hoste per poder dur a terme el seu cicle infecciós. Poden infectar des de l’ésser humà (virus de l’ebola o la grip), fins altres animals, bacteris (bacteriòfags), fongs, i inclús les plantes. Els virus de plantes són molt importants perquè produeixen diversos danys a les collites i una disminució en la producció agrícola per als pagesos. Però, els virus de plantes, són tots dolents? Podem fer servir els virus com eines biotecnològiques?

Aquesta activitat està composta d’una part teòrica i d’una de pràctica. A la primera, la investigadora del CRAG Inmaculada Ferriol parlarà dels virus de plantes i del seu cicle infecciós, així com del tipus d’interaccions que tenen amb el seu hoste, amb el seu vector i amb altres virus. També s’explicaran alguns tipus d’aplicacions biotecnològiques dels virus. La investigadora explicarà les seves línies de recerca (interaccions entre virus-hoste-vector i aplicacions biotecnològiques dels virus) i alguns conceptes bàsics que s’utilitzaran a la pràctica.

A la part pràctica, l’alumnat aprendrà a identificar els símptomes que produeixen els virus a les plantes. Es faran servir diferents tècniques d’inoculació de virus de plantes com la “agroinfiltració” amb Agrobacterium en plantes de tabac. S’observarà com aquests virus poden expressar proteïnes fluorescents d’una medusa o canviar de color la planta. L’alumnat també aprendrà a identificar diferents estructures de virus impreses en 3D. I per últim, observaran i identificaran a la lupa binocular diferents insectes vectors, que són els encarregats de transmetre els virus d’una planta a un altra. La pràctica no suposa cap mena de perill per l’alumnat.

L’activitat es complementarà amb una visita guiada per les instal·lacions del CRAG (hivernacles, cultiu in vitro, laboratori, etc.)

L’objectiu de l’activitat és que l’alumnat entengui el mètode científic seguint un exemple real, i que comprengui la importància de la recerca en biotecnologia vegetal, i com aquesta afecta la nostra vida quotidiana. A més, amb l’objectiu de crear vocacions científiques, la investigadora els parlarà sobre la seva trajectòria vital i els estudiants podran interaccionar amb personal investigador joves.

És desitjable que l’alumnat tingui alguns coneixements previs sobre bacteris i virus, cèl·lules vegetals i sobre biologia molecular (ADN-ARN-proteïna). No dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres si teniu qualsevol dubte!

Identifícate   Tiene que estar registrado e iniciar sesión para realizar reservas.

No hay comentarios. Se el primero en comentar!