Física de partícules a l'IFAE

data 21/01/2020       hora de 08:00 a 12:00

Institut de Fisica d'Altes Energies (IFAE)

4t d'ESO

Visita + Xerrada

L'Univers està fet de partícules i a l'IFAE les estudiem per poder entendre la realitat que ens envolta. Fem servir acceleradors de partícules per crear partícules, però també telescopis per detectar les que ens arriben de galàxies llunyanes. Volem resoldre les preguntes de l'Univers que encara no tenen resposta. I per això estudiem el més petit, les partícules, i també el més gran, el cosmos sencer.

En aquesta activitat parlarem de quarks, leptons i bosons. Coneixerem les escales més petites per entendre com la matèria es crea a partir d'un conjunt de partícules i de forces seguint les lleis de la física quàntica. Farem servir peces de Lego per construir partícules compostes, àtoms i, fins i tot, reviure el Big Bang. Els alumnes hauran de resoldre

També visitarem el taller de l'IFAE, on física i enginyers treballen construint detectors i càmeres de telescopis. La física és una ciència experimental i per això necessitem construir nous experiments i millorar els que ja existeixen. Amb les fórmules a la pissarra no en tenim prou.

La xerrada, visita i activitat ajudaran a fer que els estudiants aprenguin quina mena de preguntes tracta de respondre la física fonamental, com treballen els físics experimentals, quantes coses sabem de l'Univers a l'escala més petita i quantes coses encara estan per descobrir.

PER A REALITZAR AQUESTA ACTIVITAT ÉS CONVENIENT QUE L'ALUMNAT HAGI TREBALLAT A L'AULA UNS CONTINGUTS PREVIS.

Amb l'objectiu de motivar l’alumnat, contextualitzar els continguts i preparar-los per a la visita, es proposa que l'alumnat realitzi una sèrie d'activitats a l'aula prèvies a la visita. Per facilitar la feina del professorat, EscoLab ha generat un dossier amb uns recursos específics per treballar els continguts abans, durant i després d'aquesta activitat. Els trobareu a la secció de recursos del web amb el nom Dossier_SORTIM_DEL_BIG_BAND.