Els gens que ens mengem

fecha 24/10/2018       hora de 08:30 a 11:30

Agotada

Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG)

Plazas: 30 alumnos máximos
Nivel:

Visita + Demo

Els aliments que consumim actualment difereixen molt dels que menjaven els nostres ancestres, i els d’origen vegetal no en són una excepció. Als inicis de l’agricultura, la millora de les espècies salvatges consistia en seleccionar les plantes més robustes, però avui en dia disposem de tècniques de biologia molecular molt més dirigides i eficients que ens permeten introduir les característiques desitjades.

Aquesta activitat consisteix en una part teòrica i una de pràctica. A la primera, l’Andrea Giordano, investigadora del Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG), parlarà de les noves tecnologies que s’utilitzen per millorar la qualitat del meló, i explicarà conceptes de genètica i biotecnologia aplicades a la modificació de les propietats organolèptiques d’aquest fruit. Es comentarà com la recent seqüenciació del genoma del meló ha fet possible que es produïssin grans avenços en el coneixement d’aquesta planta, fet que ha permès identificar els gens responsables de les característiques desitjades pels consumidors (olor, gust, maduració, etc.). Finalment, s’entrarà en detall de com introduir les característiques desitjades a altres varietats mitjançant tècniques de biologia molecular (transformació del meló), cosa que servirà com a base teòrica de la segona part.

A la part pràctica, l’alumnat tindrà l’oportunitat de realitzar una electroforesi, la qual, juntament amb la tècnica de PCR, permet comprovar si la transformació del meló s’ha produït correctament. A continuació, s’interpretaran i s’analitzaran els resultats d’aquest procediment.

L’activitat es complementarà amb una visita guiada per les instal·lacions del CRAG (sala d’equips de PCR, hivernacles, sales de cultius in vitro, etc.).

L’objectiu de l’activitat és que l’alumnat entengui la ciència que hi ha al darrera dels aliments que consumim tot desmuntant alguns falsos mites sobre aquest tema. Els estudiants podran entendre les tècniques de biologia molecular i el mètode científic seguint un exemple real. A més, amb l’objectiu de crear vocacions científiques, la investigadora parlarà sobre la seva trajectòria vital i els i les estudiants podran interaccionar amb personal investigador jove.

És desitjable que l’alumnat tingui alguns coneixements previs sobre biologia molecular (gens, ADN). No dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres si teniu algun dubte!

Identifícate   Tiene que estar registrado e iniciar sesión para realizar reservas.

Últimos comentarios

lsegura@ · 16/09/2018 11:49

És un tema molt interessant per als alumnes de batxillerat. Com que som de Cerdanyola els alumnes ho tenen molt avinent per poder venir i així ampliar coneixements d'una manera diferent.

Comparte!