Escriu amb la ment (Reus)

data a convenir des de 01/03/2019 fins al 31/05/2019
hora de 08:30 a 10:30

Hospital Universitari Institut Pere Mata (URV) - Institut d'Investigació Sanitari Pere Virgili (URV)

3r d'ESO
4t d'ESO
Cicle formatiu mitjà
Cicle formatiu superior

Visita + Demo

La interfície cervell-ordinador comprèn un conjunt de tècniques que permeten l'execució d'activitats motores o de llenguatge sense la intervenció directa dels músculs voluntaris o els nervis perifèrics. Això s'aconsegueix a través de la interpretació o descodificació de senyals cerebrals recollits amb diverses tècniques com l'electroencefalograma, i aquests senyals són després traduïts de tal manera que permeten executar una acció tal com escriure una paraula en un ordinador o apagar un interruptor de llum.

Aquesta tècnica es va desenvolupar ja fa més de 20 anys amb la finalitat de dotar a pacients severament discapacitats, la recuperació de certa autonomia o funcions motores i de llenguatge. Més recentment, s'han desenvolupat programes per a la realització d'activitats recreatives (per exemple pintar o compondre música) amb aquesta tecnologia. Actualment el seu ús està molt expandit i cada vegada més pacients poden beneficiar-se de l'ús d'aquesta tecnologia en les seves llars.

L'objectiu d'aquesta activitat serà mostrar com funciona aquesta tècnica a través de la utilització d'un equip d'electroencefalografia, una tècnica completament no invasiva en la qual són col·locats elèctrodes en la superfície del cuir cabellut i es registra l'activitat cerebral durant l'execució d'una tasca específica. Aquesta tasca podrà ser realitzada pels participants en l'activitat a fi de mesurar la seva capacitat d'utilitzar aquest mètode per escriure paraules simples, la qual cosa els donarà una idea de les potencials utilitats d'aquesta tècnica.

Aquesta activitat es durà a terme en castellà.

La investigadora que dinamitza l'activitat és Zulay Lugo.

L'Institut Pere mata és un centre beneficiari del programa TECNIOspring (Marie Curie Actions) d'ACCIÓ-Generalitat de Catalunya.