Ciència de dades, xarxes i intel·ligència artificial amb Hackers , superherois i room escape.

data 20/02/2019       hora de 09:00 a 12:00

Escola Superior Politècnica (UPF)

Taller Pràctic

Vine a conèixer què s'amaga darrere de la criptografia, les xarxes socials i la ciència de dades!

Programa

A partir de les 10.00 h i fins a les 13.00 h, els alumnes es dividiran en grups per realitzar un total de 4 activitats, cadascuna de 40 minuts de durada. Farem una pausa de 11:30 a 11.45h. Un cop finalitzades les activitats ens reunirem tots a l’Auditori per fer la cloenda.

Els tallers:

Hackers Matemàtics a la Xarxa:

L'escriptura secreta es remonta als orígens de l'escriptura amb l'objectiu d'escriure un missatge de tal manera que només els receptors en puguin entendre el contingut. La criptografia s'ha encarregat durant milers i milers d'anys de proporcionar eines per garantir l'escriptura secreta. Considerada durant molts anys un art, avui en dia fa un ús extensiu de les matemàtiques per tal de garantir la seguretat als navegadors d'Internet, a les comunicacions sense fils o per la criptomoneda (bitcoin), per citar-ne alguns exemples.

Professors: Vanesa Daza , Zaira Pindado I Xavier Salleras

La xarxa social dels superherois de Marvel:

Presentarem un conjunt de dades extretes dels còmics de Marvel publicats durant diverses dècades. Aquest conjunt de dades correspon a una xarxa social. Cada node d'aquesta xarxa és un super-heroi de Marvel, i hi ha un enllaç o connexió entre dos super-herois si tots dos han aparegut alguna vegada en una revista junts. En aquesta xarxa social artificial es poden observar molts fenòmens que són comuns també en les xarxes socials que ocorren naturalment en la societat. Per exemple, veurem que hi ha sub-grups o comunitats, que alguns nodes estan molt millor connectats que d'altres, que alguns nodes actuen com a "pont" entre comunitats, i altres fenòmens . Per a l'activitat farem servir un programari de visualització de xarxes que és molt fàcil d'utilitzar i que permetrà als assistents generar les seves pròpies observacions i gràfiques.

Professor: Carlos Castillo

Room Escape:

Haureu de resoldre quatre problemes senzills relacionats amb ciència de dades. L'objectiu final serà aconseguir una clau numèrica a partir de les respostes que desbloquegi un cadenat. Resoldre els problemes requerirà habilitats en l'ús de motors de cerca per fer consultes sobre diferents temes de ciència de dades. Més concretament, les preguntes estaran relacionades amb llenguatges de programació, el canvi climàtic, tendències d'activitat en línia, etc

Professors:  Edmond Gerauld i Joan Bas

Aplicacions de l’anàlisi facial

Com funciona un detector d'emocions? Es pot  distingir entre expressions espontànies i fingides? Veurem com l'anàlisi facial es complementa amb altres camps com el reconeixement de veu, i  com es pot descodificar la parla llegint els llavis, és a dir extraient informació únicament de la cara i la boca.

Professora: Adriana Fernandez Lopez

On?

Es realitzarà a les instal·lacions del Campus de la Comunicació-Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (carrer de Roc Boronat 138, 08018 Barcelona)