Tècniques analítiques en Ciències de la Terra

data 01/02/2019       hora de 09:00 a 11:00

Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera (CSIC)

4t d'ESO

Taller Pràctic

La sessió mostra diferents aspectes de la recerca que es duu a terme a l'Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera (CSIC) a partir de tallers pràctics i demostratius, dedicats a les tècniques analítiques que s'utilitzen en la recerca en ciències de la terra.

- Tècniques analítiques geoquímiques. Taller d'ICP-MS a càrrec de Marta Rejas  i José Luis Fernández Turiel i Taller DRX a càrrec de Jordi Ibáñez

Es proposa introduir els alumnes en dues tècniques analítiques (l'espectrometria de masses i la de fluorescència de raigs X) que permeten esbrinar quins elements hi ha en els materials que ens envolten. Mitjançant aquestes tècniques podem saber què hi ha a l'aigua que bevem, quina és la composició de les roques o els minerals o si les joies són falses o no. Per a la realització del taller, es pot demanar al personal investigador si l'alumnat o el centre educatiu pot portar mostres per analitzar als laboratoris de l'ICTJA-CSIC: 1) aigua de l'escola; 2) algun mineral o roca; 3) algun ornament personal de metall.

- Radioactivitat. Taller a càrrec de Santiago Giralt

Què és la radioactivitat? Qui la va descobrir? Com funciona? Per a què serveix? És bona o dolenta per a l'ésser humà? Es pot visualitzar la radioactivitat? El taller repassarà de forma interactiva els conceptes bàsics que formen la base física i química de la radioactivitat i es veuran les principals aplicacions en Ciències de la Terra.