Tancar

Nutrigenòmica: o com posar a dieta les malalties


data to agree from 02/10/2017 to 20/12/2017
time 09:00 to 11:00

Unavailable


Centre Tecnològic de Nutrició i Salut

Seats: 10 max. students
Ages:
1r de Batxillerat
2n de Batxillerat
Cicle formatiu superior

Visit + Demo

  • Escolab
  • Escolab
  • Escolab

Objectiu de l’activitat: 

  • Aprendre més sobre la recerca actual en nutrició, centrada en la nutrició personalitzada utilitzant la biologia molecular a través de les ciències òmiques: genòmica, transcriptòmica, proteòmica, i metabolòmica. 
  • Conèixer les eines i tècniques que fan servir els científics. 
  • Motivar els estudiants a estudiar ciències a través de poder-los fer veure per ells mateixos què vol dir ser un investigador i la contribució que poden tenir en la societat. 
  • Mostrar als estudiants el caràcter multidisciplinar de la ciència i per què són importants totes les assignatures que estudien.

  

Descripció de l’activitat:

L’activitat consisteix en una visita d’un grup de màxim de 10 alumnes al Centre Tecnològic de Nutrició i Salut (CTNS) de Reus. Els joves coneixeran les instal·lacions del centre, la recerca que s’hi duu a terme i podran veure de primera mà diversos experiments que es duen a terme. 

L’estructura general de la visita és la següent tot i que es poden introduir modificacions que es puguin considerar interessant com a resultat d’una discussió prèvia amb el docent: 

- Benvinguda i presentació del CTNS 

- Petita introducció (15 min) a la nutrigenòmica. S’explicaran les etapes del procés d’investigació en nutrigenòmica on es podrà veure la necessitat de disposar d’un equip multidisciplinar i, per tant, eliminar la visió individualista, elitista, i analítica (no interdisciplinar) de la ciència. 

- Presentació dels diferents grups de recerca. També es presentarà als doctorands i investigadors del CNTS. Així es podrà “humanitzar” als investigadors, mostrar que un dia també van ser estudiants de secundaria, i fins a quin punt els grups de recerca són multidisciplinars. 

- Demostració pràctica de les diferents etapes de la investigació en nutrigenòmica

  • Presència d’un estímul en un sistema biològic: tractament nutricional, medicament, malaltia...
  • Presa de mostres biològiques: Es farà una visita a l’estabulari on els alumnes podran veure com és el treball diari amb animals d’experimentació (rates) i com s’obté sang, orina, teixits, o es mesura la pressió.
  • Anàlisi de les mostres biològiques: Es farà una visita al Centre de Ciències Òmiques (COS) per veure els equips que s’utilitzen per analitzar les mostres: HPLC-MS, RMN, etc. En aquesta etapa, per tant, són importants els coneixements de Física i Química per entendre el funcionament de les tècniques.
  • Anàlisi de dades: Es farà una demostració pràctica de com analitzar i interpretar els espectres que s’obtenen de l’anàlisi de mostres d’orina o sang per ressonància magnètica nuclear (RMN). Els alumnes poden associar els espectres amb el que poden veure a sèries de televisió com CSI. En aquesta etapa són importants els coneixements de Química i Estadística.
  • Interpretació biològica: En aquest punt es mostrarà com es poden extreure conclusions de les dades obtingudes. 

- Discussió i conclusions.

Es valor l’activitat amb el grup d’estudiants i el professorat i es resol qualsevol dubte.

 

 

El Centre Tecnològic de Nutrició i Salut (CTNS) és un centre beneficiari del programa TECNIOspring (Marie Curie Actions) d'ACCIÓ-Generalitat de Catalunya.

 


Log In   You need to be registered and log in to do bookings.



Last comments

No comments. Be the first to comment!




Share!