De l'Excavació Arqueològica al Microscopi

data 09/03/2018       hora de 09:00 a 12:00

Disponible

Grup de Recerca Complexity and Socio-Ecological Dynamics (CaSEs - UPF)

Totes les edats

Taller Pràctic

L'arqueologia mediambiental és la ciència de reconstruir les relacions entre les societats passades i els ambients en què van viure. L'àrea d'estudis té un enfocament combinat entre arqueologia i paleoecologia per estudiar el paleoambient a través dels mètodes de la paleoecologia humana. La reconstrucció dels entorns passats, les relacions i les interaccions dels pobles passats amb els paisatges que habitaven proporciona als arqueòlegs una visió sobre l'origen i l'evolució dels ambients antropogènics i les adaptacions prehistòriques i les pràctiques econòmiques. El camp és multidisciplinari, i els arqueòlegs i les arqueòlogues mediambientals, així com qui investiga la paleoecologia, treballen conjuntament amb arqueòlogues i antropòlogues especialitzats en estudis de cultura material per tal d'aconseguir una comprensió més completa de les vides humanes passades i les interaccions entre persones i medi ambient.

Objectius del taller:

1. Conèixer les eines i els mètodes bàsics del procés de la recerca de l'arqueologia mediambiental.

2. Entendre el treball multidisciplinari i la transversalitat de l'arqueologia en connectar les ciències humanes, ambientals i biogeològiques.

3. Que els alumnes aprenguin a respectar i valorar el medi ambient en connexió amb les societats humanes per conèixer el passat de la nostra espècie, els grans canvis socials i econòmics com l'aparició de l'agricultura, i a ser més conscients dels reptes del futur.

Activitat: De l'Excavació Arqueològica al Microscopi

Presentarem un cas concret de projecte arqueològic dels molts que es van dur a terme al Laboratori d'Arqueologia Ambiental de la UPF a Amèrica, Àsia i Àfrica.

Els alumnes aprendran què passa després de l'excavació arqueològica i quins són els treballs duts a terme en un laboratori d'arqueologia ambiental. És a dir, com s'identifiquen les restes biològics, com s'analitzen i com s'interpreten les dades.

En petits grups, els alumnes treballaran amb algunes de les restes botàniques més habituals (llavors i fusta carbonitzades, etc.) i també amb restes microscòpiques, i aprendran de quina manera es registra tota aquesta informació.

Finalment analitzarem la informació que ens aporta l'estudi dels vestigis i discutirem la manera com aquesta ens permet reconstruir les activitats de les poblacions del passat.

Reserva: enviament d'una carta de motivació
Us demanem un breu resum, de 150 a 200 paraules, explicant la vostra motivació per participar en aquesta activitat, quina relació té l'activitat amb el vostre currículum escolar i com s'integra en el programa de ciències socials o biologia del vostre centre. També voldríem saber si els alumnes han fet activitats relacionades amb l'arqueologia, com per exemple visites i pràctiques a museus i a excavacions arqueològiques, o la biologia. En definitiva, ens interessa saber si estan familiaritzats amb el tema de l'activitat que proposem.

IMPORTANT!

El taller pot acollir un màxim de 20 alumnes.

Cal que envieu la carta de motivació a marta.perello@upf.edu fins a un màxim de 10 dies després d'enviar la reserva.

Es confirmarà la reserva definitiva per correu electrònic.