Les plantes també es posen malaltes

data 16/02/2018       hora de 08:00 a 11:00

Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG)

Visita + Demo

Com els altres essers vius, les plantes també poden emmalaltir per l’acció de fongs, virus i bacteris. Al llarg de l’evolució, els vegetals han desenvolupat diferents estratègies per a defensar-se de predadors i evitar infeccions i malalties.

Aquesta activitat està composta d’una part teòrica i d’una de pràctica. En la primera, una investigadora del CRAG parlarà dels patògens que infecten les plantes, i explicarà com els investigadors cerquen desenvolupar plantes més resistents a les malalties. De manera simplificada, explicarà la seva línia de recerca: el mecanisme de defensa de les plantes contra els virus (silenciament gènic) i la contra-defensa del virus (supressió de silenciament gènic). S’explicaran també les bases teòriques dels experiments que es duran a terme a la part pràctica, que consistirà en provar si una proteïna del virus és capaç d’inhibir el silenciament de la planta.

En la part pràctica els alumnes “agroinfiltraran” plantes de tàbac amb Agrobaterium portador de un plàsmid amb la proteïna potencialment inhibidora. A continuació observaran sota la llum UV les plantes agroinfiltrades per a detectar la GFP (Green Fluorescent Protein), la proteína de fluorescència verda que utilitzem com a indicador. La pràctica no suposa cap mena de perill per als alumnes.

L’activitat es complementarà amb una visita guiada per les instal·lacions del CRAG (hivernacles, etc.)

L’objectiu de l’activitat és que els alumnes entenguin el mètode científic seguint un exemple real, i que comprenguin la importància de la recerca en biotecnologia vegetal, i com ens afecta a la nostra vida quotidiana. A més, amb l’objectiu de crear vocacions científiques, la investigadora els parlarà sobre la seva trajectòria vital i els estudiants podran interaccionar amb diferents investigadors joves.

És desitjable que els alumnes tinguin alguns coneixements previs sobre els principals grups de patògens (fongs, bacteris i virus) i sobre biologia molecular (gen-ARN-proteïna). No dubteu en posar-vos en contacte amb nosaltres si teniu algun dubte!

aarregui@ · 07/09/2017 16:32

El nostre grup serà de 15 alumnes màxim