De sota terra a la superfície: mostres, registres i aparells per conèixer l’interior de la Terra

data 23/03/2018       hora de 09:00 a 11:00

Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera (CSIC)

4t d'ESO

Taller Pràctic

La sessió mostra diferents aspectes de la recerca que es duu a terme a l'Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera (CSIC) a partir de tres tallers pràctics i demostratius, dedicats a la sismologia, el vulcanisme i l’exploració del subsòl.

- Com s'enregistren els terratrèmols? Taller a càrrec de Jordi Díaz

En aquesta activitat descobrirem els instruments que fem servir per enregistrar els terratrèmols, anomenats sismòmetres. En veurem un de prop, mirant d'esbrinar els principis físics en que es basa i discutint el seu nivell de sensibilitat. Presentarem sensors similars que tenim cada dia al voltant nostre i veure'm si, a més a més de terratrèmols, els sismòmetres poden detectar altres fenòmens.

- Explorem el subsòl. Taller a càrrec de María José Jurado

L’institut disposa de 2 sondejos científics experimentals equipats amb diferents sistemes instrumentals com els que es fan servir a l'exploració del terreny per obra civil o recursos geològics com mineria i petroli. Aquesta activitat ens permet apropar-nos al coneixement del subsòl mitjançant la testificació de sondejos geològics.

- Vulcanisme. Taller a càrrec d’Adelina Geyer

L'objectiu principal d’aquest taller és entendre els conceptes bàsics del funcionament dels volcans i els seus productes. Durant el taller s'ensenyarà als estudiants mostres de roca de materials volcànics que poden mirar, tocar i consultar qualsevol dubte sobre elles al monitor per oferir d'aquesta manera una experiència més interactiva. També s’acompanyarà l’explicació amb alguns experiments curts sobre l’ascens del magma dintre de la Terra i l’efecte dels gasos a les erupcions volcàniques.