Automàtica i robòtica: avenços en mecatrònica

data a convenir des de 30/01/2017 fins al 28/04/2017
hora de 08:00 a 10:00

Facultat de Ciències i Tecnologia Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya

Cicle formatiu superior

Segurament, per molts de vosaltres, el terme mecatrònica apareix com una paraula nova. Mecatrònica és fruit de la contracció de dues paraules: mecànica i electrònica. Però el concepte encara és més ampli. La mecatrònica és una interdisciplina emergent que aglutina la mecànica, l’electrònica, l’automatització i la informàtica.

Una gran quantitat de productes que es manufacturen en l’actualitat disposen de mecanismes, circuits electrònics, sistemes automatitzats o d’informació (ordinadors, etc...). Penseu en un cotxe, un avió, un robot o un mòbil... Benvinguts al món de la mecatrònica. El taller que us presentem vol donar una visió global dels elements bàsics de l'automatització industrial, un dels nuclis de la mecatrònica.

En general, un procés de fabricació inclou elements com: dosificadors, cintes transportadores, manipuladors, forns, robots, màquines, eines, vehicles guiats, etc. Per aconseguir la seva automatització cal que hi hagi uns dispositius, que permetin la interacció amb el seu entorn. Aquests dispositius són bàsicament: - Detectors: permeten conèixer l’estat del procés i de l’entorn de treball, també s’anomenen sensors. - Actuadors: incideixen sobre el procés, per exemple, un motor per activar una cinta transportadora. - Controladors: Són els cervells del sistema. El sistema de control sol ser un o més ordinadors industrials o microcontroladors programats amb les instruccions a realitzar.

L'activitat dóna una visió global d'elements bàsics de la mecatrònica, és pràctic i demostratiu i està dividit en dues parts. A la primera es veuran alguns dels detectors i actuadors més utilitzats a la indústria i es farà una demostració de l’ús  dels autòmats programables utilitzant una maqueta d'un procés industrial. A la segona part es mostrarà i programarà un robot industrial i es provarà algun dels programes fets pels alumnes en el robot real.

Descarregar PDF