data 27/03/2015 time 09:00 to 13:00
Unavailable
Laboratori d'Arqueologia (UPF)
Places: 20 max. students
Ages:
1r d'ESO
DE L’EXCAVACIÓ ARQUEOLÒGICA AL LABORATORI
Introducció:
L’arqueologia és una ciència social que té per objectiu la reconstrucció i interpretació de la història dels nostres avantpassats a través del seu llegat i vestigis materials. Intenta donar resposta a diverses qüestions, per exemple, la manera com les comunitats del passat s’organitzaven social i econòmicament, quins eren els seus hàbits i costums o quines creences tenien. En definitiva, l’arqueologia intenta esbrinar com vivien els éssers humans i la manera com interactuaven amb llur medi natural. En el procés de recerca, el context social i el posicionament ideològic dels investigadors i investigadores condiciona les interpretacions. En aquesta sessió analitzarem un cas molt concret: el dels biaixos sexistes a l’hora d’explicar el passat.
Objectiu del taller:
1. Conèixer les eines i els mètodes bàsics del procés de la recerca arqueològica.
2. Entendre el treball interdisciplinari en arqueologia (arqueologia, topografia, geologia, paleobotànica, zooarqueologia, antropologia, numismàtica, epigrafia, física i química, entre d’altres).
3. Que els alumnes aprenguin a respectar i valorar el patrimoni cultural i històric, ja que aquest és un llegat únic i comú que ens ajuda a conèixer el passat, a poder entendre el present i a ser més conscients dels reptes del futur.
Activitat: del terreny al laboratori
Presentarem un cas concret de projecte arqueològic, el que dur a terme el Laboratori d’Arqueologia de la UPF a la ciutat de Tir, sud del Líban.
Els alumnes i les alumnes aprendran el que es una excavació arqueològica i quin és el treball posterior al laboratori. És a dir, explicarem com s’excava, s’analitzen i s'interpreten les dades.
En petits grups, es treballarà amb algunes de les restes arqueològiques més habituals (la ceràmica, les restes botàniques, els ossos humans, les restes faunístiques, etc.) i amb el registre d’aquesta informació (base de dades, fotografia, dibuix, planimetries, etc).
Finalment analitzarem la informació que ens aporta l’estudi dels vestigis i discutirem la manera com aquesta ens permet reconstruir les activitats de les poblacions del passat.
No comments. Be the first to comment!