Com sabem si un asteroide xocarà o no amb la terra?

data a convenir des de 15/10/2014 fins al 30/04/2015
hora de 09:00 a 13:00

Facultat de Matemàtiques i Estadística (UPC)

La matinada del 15 de febrer de 2013 el cel de Txeliàbinsk es va il·luminar degut a l’explosió d’un petit asteroide dins l’atmosfera de la terra. Aquest fet posa una qüestió important: podem preveure la trajectòria dels asteroides amb precisió suficient? Dissortadament, no existeix una “fórmula” que ens doni la posició de l’objecte en qualsevol moment del futur, sinó que cal fer servir mètodes numèrics que actualitzen la posició a petits intervals de temps.

Un mètode possible és fer servir una aproximació de tipus tir parabòlic (moviment amb acceleració constant) en intervals de temps petits, actualitzant les forces gravitatòries després de cada interval de temps. Per tant, és un mètode que no necessita més coneixements de física que els de batxillerat. Aquest és un mètode perfectament rigorós, encara que poc eficient, però dóna una idea de com són els mètodes numèrics que resolen aquest problema.

El taller es fa en aula informàtica. Comença amb una petita introducció als fulls de càlcul, s’implementa el mètode de les aproximacions per segments de tir parabòlic i es fa una anàlisi elemental experimental de l’error. La idea és que podem fer l’error tan petit com vulguem a canvi de fer la quantitat suficient de càlcul numèric, idea fonamental en tot l’àmbit dels mètodes numèrics. Tanquem la sessió amb una visita al web de la NASA on hi ha una base de dades d’asteroides (alguns d’ells potencialment perillosos) i amb alguna explicació sobre dinàmica orbital.

RESERVA

últims comentaris