De l’Excavació Arqueològica al Laboratori

1r d'ESO

DE L’EXCAVACIÓ ARQUEOLÒGICA AL LABORATORI

Introducció:

L’arqueologia és una ciència social que té per objectiu la reconstrucció i interpretació de la història dels nostres avantpassats a través del seu llegat i vestigis materials. Intenta donar resposta a diverses qüestions, per exemple, la manera com les comunitats del passat s’organitzaven social i econòmicament, quins eren els seus hàbits i costums o quines creences tenien. En definitiva, l’arqueologia intenta esbrinar com vivien els éssers humans i la manera com interactuaven amb llur medi natural. En el procés de recerca, el context social i el posicionament ideològic dels investigadors i investigadores condiciona les interpretacions. En aquesta sessió analitzarem un cas molt concret: el dels biaixos sexistes a l’hora d’explicar el passat.

Objectiu del taller:

1. Conèixer les eines i els mètodes bàsics del procés de la recerca arqueològica.

2. Entendre el treball interdisciplinari en arqueologia (arqueologia, topografia, geologia, paleobotànica, zooarqueologia, antropologia, numismàtica, epigrafia, física i química, entre d’altres).

3. Que els alumnes aprenguin a respectar i valorar el patrimoni cultural i històric, ja que aquest és un llegat únic i comú que ens ajuda a conèixer el passat, a poder entendre el present i a ser més conscients dels reptes del futur.

Activitat: del terreny al laboratori

Presentarem un cas concret de projecte arqueològic, el que dur a terme el Laboratori d’Arqueologia de la UPF a la ciutat de Tir, sud del Líban.

Els alumnes i les alumnes aprendran el que es una excavació arqueològica i quin és el treball posterior al laboratori. És a dir, explicarem com s’excava, s’analitzen i s'interpreten les dades.

En petits grups, es treballarà amb algunes de les restes arqueològiques més habituals (la ceràmica, les restes botàniques, els ossos humans, les restes faunístiques, etc.) i amb el registre d’aquesta informació (base de dades, fotografia, dibuix, planimetries, etc).

Finalment analitzarem la informació que ens aporta l’estudi dels vestigis i discutirem la manera com aquesta ens permet reconstruir les activitats de les poblacions del passat.

RESERVA

últims comentaris