Actividad | Centro | Plazas | Edad | Mapa | Reservas |
A l´abordatge! Visita el Planetari i els simuladors de maniobra de vaixells de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB) |
Facultat de Nàutica (UPC) |
11-20 |
3r/4t d'ESO i Cicle Formatiu mitjà |
|
|
A l´abordatge! Visita el Planetari i els simuladors de maniobra de vaixells de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB)
Día: 28/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 13:00
correo: mcastells@cen.upc.edu
Día: 29/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 13:00
correo: mcastells@cen.upc.edu
A l´abordatge! Visita el Planetari i els simuladors de maniobra de vaixells de la Facultat de Nàutica de Barcelona (FNB)
Sessió d’astronomia al planetari de la FNB identificant les diferents constel·lacions, les estrelles més singulars i els diferents cels que es poden observar en funció de l’època de l’any i les seves coordenades. Després s'explicarà com funciona el simulador de maniobra i de navegació de la FNB, de 5 pantalles, maniobrant amb diferents tipus de vaixells i ports del món, i com es navega amb diferents condicions meteorològiques. Visita de 3 h.
Al voltant d´una “truita cremada” ... |
Facultat de Química (UB) |
11-20 |
3r/4t d'ESO i Cicle Formatiu mitjà |
|
|
Al voltant d´una “truita cremada” ...
Día: 16/01/2009 Hora Inicio: 15:30 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
Día: 30/01/2009 Hora Inicio: 15:30 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
Día: 20/03/2009 Hora Inicio: 15:30 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
Día: 24/04/2009 Hora Inicio: 15:30 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
Al voltant d´una “truita cremada” ...
Mitjançant vídeos de curta durada, inspirats en el llibre de Claudi Mans “La Truita cremada: 24 lliçons de química”, intentarem eradicar la injustificada “quimiofòbia” que afecta a gran part de la societat. El format d’aquests vídeos parteix d’una anècdota inicial sorprenent que desperta la curiositat, seguida d’una història en la qual s’intercalen elements científics que conduiran a la resolució final de l’enigma.
Aproxima´t al futur i programa el teu primer robot! |
Enginyeria i Arquitectura La Salle (URL) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Aproxima´t al futur i programa el teu primer robot!
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 902197687 - fax 932902416 - correo: unies@salle.url.edu
Aproxima´t al futur i programa el teu primer robot!
Introducció a la Robòtica, disciplines que l'integren, tipus de robots i parts que els composen. Passos a seguir a l'hora de dissenyar un robot. La part pràctica consisteix en aprenentatge de treball en la part de sensors (sensor de contacte i lluminositat) i actuadors (servomotors) d'un Robot d'aplicació variada. Aquesta implementació es realitzarà amb els Robots Mindstorms i el corresponent Software Educatiu.
Cèl·lules embrionàries de teixit adult en medicina regenerativa i càncer |
Centre de Regulació Genòmica |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Cèl·lules embrionàries de teixit adult en medicina regenerativa i càncer
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
Plazas Agotadas
Cèl·lules embrionàries de teixit adult en medicina regenerativa i càncer
El funcionament correcte dels nostres òrgans i teixits requereix que aquests siguin capaços de regenerar-se constantment davant la pèrdua natural de cèl·lules i, sobretot, davant de danys externs. Els teixits, a més, han de ser capaços de desfer-se d’aquelles cèl·lules que hagin acumulat danys genètics que puguin desenvolupar un tumor maligne. Aquesta increïble capacitat de regeneració dels teixits adults es deu a una població de cèl·lules anomenades Cèl·lules Troncals Adultes (CTAs), que mantenen un caràcter embrionari i que poden convertir-se en qualsevol cèl·lula del teixit del qual prové. En el nostre laboratori estudiem els mecanismes que governen el comportament d’aquestes cèl·lules en processos de regeneració de teixits i de desenvolupament de tumors malignes, amb l’objectiu de desenvolupar teràpies de medicina regenerativa o teràpies antitumorals.
Cicle de Vida d´un medicament |
Sanofi Aventis |
11-20 |
1r/2n d'ESO |
|
|
Cicle de Vida d´un medicament
Día: 22/01/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 11:30
Plazas Agotadas
Día: 19/02/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 11:30
Plazas Agotadas
Día: 19/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 11:30
Plazas Agotadas
Día: 16/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 11:30
Plazas Agotadas
Cicle de Vida d´un medicament
Analitzarem el Cicle de Vida d’un medicament: des de les primeres investigacions sobre una molècula fins que es converteix en un medicament pel pacient. De cada deu mil molècules que s’investiguen només una arriba a ser un medicament, un procés que pot durar entre deu i quinze anys. T’invitem a descobrir les diferents fases d’aquest llarg camí.
Com es fa un xip? |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Com es fa un xip?
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
Plazas Agotadas
Com es fa un xip?
Presentació breu del passos que es segueixen des de la concepció, passant pel disseny, la simulació, la fabricació i la verificació d'un circuit integrat.
També es donen a conèixer els instruments i eines que són necessàries per aquest fi.
L'activitat consistirà en una presentació breu, seguida d'una visita d'un laboratori de recerca del departament. Seguidament es realitzarà una petita experiència.
Com és l´aigua què bevem? |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Com és l´aigua què bevem?
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
Plazas Agotadas
Com és l´aigua què bevem?
Es mesuraran algunes característiques de l'aigua com és el pH, la conductivitat i es realitzarà una valoració per determinar la duresa. Es compararan aquestes característiques en dos tipus d'aigua, una aigua embotellada i l'aigua de l'aixeta.
S'utilitzarà les resines de bescanvi iònic per millorar la qualitat de l'aigua i es comprovarà els seus resultats.
Coneix la recerca que es fa en malalts: Què es un assaig clínic? |
Hospital de Sant Pau |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Coneix la recerca que es fa en malalts: Què es un assaig clínic?
Día: 17/02/2009 Hora Inicio: 15:00 Hora Fin: 16:30
Plazas Agotadas
Coneix la recerca que es fa en malalts: Què es un assaig clínic?
Assisteix a una explicació d'un especialista sobre què és un assaig clínic. Pregunta i discuteix amb ell perquè serveixen i visita les instal.lacions d'un dels centres més reconeguts en aquest camp: el Centre d'Investigació en Medicaments (CIM)
Determinació de les relacions de transmissió d´una caixa de canvis d´automòbil |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Determinació de les relacions de transmissió d´una caixa de canvis d´automòbil
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 934016735 / 934016607 - fax 934016600 - correo: carlos.oriol@upc.edu
Determinació de les relacions de transmissió d´una caixa de canvis d´automòbil
Es mostra una caixa de canvis amb diferencial, s'analitza el seu funcionament i els seus components.
S'explica què és la relació de transmissió entre eixos i com es calcula quan estan units amb rodes dentades. Es mesura el nombre de dents de totes les rodes i es calcula la relació de transmissió de cada marxa.
Es fa un gràfic on s'estudia l'estratègia de canvi de marxa en funció del tipus de conducció.
Disseny de productes amb un sistema de CAD 3D |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Disseny de productes amb un sistema de CAD 3D
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 934016735 / 934016607 - fax 934016600 - correo: carlos.oriol@upc.edu
Disseny de productes amb un sistema de CAD 3D
Introducció i pràctica del disseny de producte utilitzant un sistema de CAD mecànic en 3D.
Operacions bàsiques de creació i modificació de sòlids en 3D.
El fred: com funciona una nevera? |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
El fred: com funciona una nevera?
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
Plazas Agotadas
El fred: com funciona una nevera?
Es presentarà el principi de funcionament de la nevera i de l’equip de condicionament d’aire; es posarà en marxa un prototip i s’explicarà el seu comportament; es faran mesures de temperatures, pressions, potencies, etc., i es trobarà la seva capacitat frigorífica.
El Poder de Buscar |
Yahoo! Research Barcelona |
>30 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
El Poder de Buscar
Día: 30/01/2009 Hora Inicio: 12:30 Hora Fin: 14:00
Plazas Agotadas
Día: 11/03/2009 Hora Inicio: 15:30 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
El Poder de Buscar
Avui dia se suposa que és possible trobar qualsevol cosa a la Web en pocs segons, inimaginable fa només 10 anys, fet que ha convertit als cercadors en la segona eina més utilitzada d’ Internet. En aquesta activitat presentarem una visió amplia de la Web i els reptes que suposa la cerca d’informació, indicant algunes tècniques per a saber buscar millor. També presentarem l’ impacte dels cercadors en la societat, el desenvolupament de la Web i el disseny de llocs Web, que són molt importants perquè la gent trobi el que busca.
Els robots al nostre servei |
Facultat d'Informàtica de Barcelona (UPC) |
21-30 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Els robots al nostre servei
Día: 11/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 04/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
telf.: 93 4054183 - fax 93 4017113 - correo: apre@fib.upc.edu
Els robots al nostre servei
Visita un laboratori de robòtica i aprèn com funcionen i s'utilitzen els robots.
Endinsa´t al nostre laboratori biomèdic: una ruta interactiva pels laboratoris de l´IDIBAPS |
IDIBAPS |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Endinsa´t al nostre laboratori biomèdic: una ruta interactiva pels laboratoris de l´IDIBAPS
Día: 19/03/2009 Hora Inicio: 12:00 Hora Fin: 14:00
Plazas Agotadas
Día: 26/03/2009 Hora Inicio: 12:00 Hora Fin: 14:00
Plazas Agotadas
Día: 02/04/2009 Hora Inicio: 12:00 Hora Fin: 14:00
Plazas Agotadas
Endinsa´t al nostre laboratori biomèdic: una ruta interactiva pels laboratoris de l´IDIBAPS
Voleu conèixer per dins un laboratori? Si veniu a l’IDIBAPS els nostres investigadors us explicaran la importància de la recerca bàsica i la recerca clínica... i potser descobrirem a algun científic en potència entre vosaltres!
Experiència en l’ús d’una càmera anecoica electromagnètica |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Experiència en l’ús d’una càmera anecoica electromagnètica
Día: 05/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 12:30
telf.: 93 401 68 04 - fax 93 401 68 01 - correo: activitatspromo@etsetb.upc.edu
Experiència en l’ús d’una càmera anecoica electromagnètica
Es mostrarà la càmera anecoica electromagnètica del grup de recerca ‘Grup d’Enginyeria Electromagnètica i Fotònica’ i s’experimentarà amb la instrumentació per poder visualitzar alguns dels paràmetres fonamentals de les antenes.
Experiència en una Smart Room (sala intel·ligent) |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Experiència en una Smart Room (sala intel·ligent)
Día: 27/01/2009 Hora Inicio: 16:00 Hora Fin: 17:30
Plazas Agotadas
Experiència en una Smart Room (sala intel·ligent)
Un ‘Smart Space’ (espai o ambient intel·ligent) és un entorn dotat d’elements amb capacitats sensores. La visita mostra la sala intel·ligent de la UPC i les activitats de recerca que s'hi desenvolupen en el camp d'interfícies multimodals d'imatge i so. La sala es mostra com la interfície amb un sistema computacional, com a alternativa a la tradicional combinació de pantalla, ratolí i teclat. Els assistents podran participar en les demostracions.
Fabricació de cèl.lules solars fotovoltaiques en una sala blanca |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Fabricació de cèl.lules solars fotovoltaiques en una sala blanca
Día: 04/02/2009 Hora Inicio: 15:00 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
Fabricació de cèl.lules solars fotovoltaiques en una sala blanca
Presentació de les activitats del Grup d’investigació de Dispositius Semiconductors del Departament d’Enginyeria Electrònica. Descripció del procés de fabricació de microsistemes basats en semiconductors. Visita a la Sala Blanca.
FES RECERCA. Cicle de tallers d´experiments sobre diverses àrees temàtiques (biologia, física, química, etc.). |
Parc Científic de Barcelona |
21-30 |
3r/4t d'ESO i Cicle Formatiu mitjà |
|
|
FES RECERCA. Cicle de tallers d´experiments sobre diverses àrees temàtiques (biologia, física, química, etc.).
Día: 15/01/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 22/01/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 29/01/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 05/02/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 12/02/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 19/02/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 26/02/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 05/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 12/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 19/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 02/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 16/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 22/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 30/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 07/05/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 14/05/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
FES RECERCA. Cicle de tallers d´experiments sobre diverses àrees temàtiques (biologia, física, química, etc.).
Es tracta d’un taller obert al públic on els participants poden fer alguns dels experiments que s’estan duent a terme als laboratoris del PCB de la mà dels propis investigadors.
Està dirigit especialment a estudiants de segon cicle de secundària i batxillerat, cicles formatius superiors. En aquesta edició s’ofereixen quatre tallers diferents, com ara: Esbrina l’autor d’un crim! o Mosques amb càncer?. L'elecció del tema del taller és a demanda.
Fisioteràpia: què és i diferents línees de recerca. |
Universitat Internacional de Catalunya / Hospital General |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Fisioteràpia: què és i diferents línees de recerca.
Día: 16/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 13:00
telf.: 902 282 000 - fax 93 418 76 73 - correo: info@uic.es
Fisioteràpia: què és i diferents línees de recerca.
En primer lloc, es farà una petita visita guiada als gimnasos per situar com i en què treballa habitualment un fisioterapeuta i també per situar quines seran les seves àrees d’investigació. Es presentaran les línies de recerca dins de la titulació de Fisioteràpia, s’explicarà quines són i en quin punt estan, per tal que els estudiants es facin una idea de les fases del procés d’investigació i de la importància dels resultats per a la pràctica clínica. Les línies de recerca són les següents: fibromiàlgia i activitat física; exercici físic i massa òssia en esportistes; disfunció cranio-mandibular versus anàlisi postural; i procediments avaluadors i procediments terapèutics. Per acabar es visitarà el laboratori de recerca, on es farà una demostració pràctica del que és una examen postural utilitzant una plataforma d’estabilometria. Aquesta pràctica se situarà en el marc de l’explicació de la tercera línia d’investigació.
Gaudeix la recerca de les noves tecnologies: música tàctil, realitat virtual, experiments d´electrònica. No t´ho perdis! |
Estudis d'Informàtica i d'Enginyeria de Telecomunicacions (UPF) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Gaudeix la recerca de les noves tecnologies: música tàctil, realitat virtual, experiments d´electrònica. No t´ho perdis!
Día: 04/03/2009 Hora Inicio: 09:30 Hora Fin: 14:00
Plazas Agotadas
Día: 01/04/2009 Hora Inicio: 09:30 Hora Fin: 14:00
telf.: 93 542 24 61 - correo: secretaria.esup@upf.edu
Gaudeix la recerca de les noves tecnologies: música tàctil, realitat virtual, experiments d´electrònica. No t´ho perdis!
Durant la visita els alumnes participaran en diverses demostracions i activitats pràctiques amb que els diferents grups de recerca mostraran alguns dels seus projectes. Fer música a través d'una interfície tàctil, explorar móns virtuals o experimentar amb l'electrònica són algunes de les propostes preparades.
Identificació de pigments d’obres d’art amb tecnologia laser |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Identificació de pigments d’obres d’art amb tecnologia laser
Día: 13/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Identificació de pigments d’obres d’art amb tecnologia laser
En aquesta sessió es realitzarà una introducció bàsica al tema, es mostrarà l’equipament del laboratori d’investigació del Grup d’espectroscòpia Raman del dep. de TSC de la UPC i quina és la utilització dels aparells a base de demostracions reals amb pigments. Aquesta tècnica s’ha demostrat molt exitosa en: identificació de falsificacions d’obres d’art, datació de les obres i la identificació de l’autoria.
Introducció a la Criptografia |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Introducció a la Criptografia
Día: 04/02/2009 Hora Inicio: 17:00 Hora Fin: 19:00
telf.: 93 401 68 04 - fax 93 401 68 01 - correo: activitatspromo@etsetb.upc.edu
Día: 06/02/2009 Hora Inicio: 17:00 Hora Fin: 19:00
Plazas Agotadas
Introducció a la Criptografia
Mitjançant una descripció històrica de l’evolució de la Criptografia es van introduint de forma pràctica els dos sistemes més utilitzats: criptografia de clau privada i de clau pública. L’enfocament serà eminentment lúdic i pràctic però amb l’objectiu clar de que després de l’activitat: 1)es tinguin els fonaments dels dos grans sistemes clars; 2)s’hagin comprés pràcticament alguns dels mecanismes matemàtics que donen suport a la criptografia.
La Farga i la microscopia òptica aplicada als metalls |
Facultat de Química (UB) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
La Farga i la microscopia òptica aplicada als metalls
Día: 02/02/2009 Hora Inicio: 9:00 Hora Fin: 11:00
telf.: Contactar per EMAIL - fax Contactar per EMAIL - correo: facentellas@ub.edu
La Farga i la microscopia òptica aplicada als metalls
A Catalunya es desenvoluparen, des dels segles XI al XIX, unes instal·lacions que al principi foren anomenades fàbriques o fàbregues i, després, fargues, les quals fabricaven ferro i acer de baix contingut en carboni, d’excel·lent qualitat. Aquesta tècnica d'obtenció, famosa a tot el món, és coneguda amb el nom de "procediment de la farga" o "procediment català", perquè es desenvolupà a ambdós vessants dels Pirineus orientals.
La importància del què, el quan i el com en la recerca. Una aproximació al paper de la Química Analítica en la investigació |
Facultat de Química (UB) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
La importància del què, el quan i el com en la recerca. Una aproximació al paper de la Química Analítica en la investigació
Día: 04/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
Día: 18/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
Plazas Agotadas
La importància del què, el quan i el com en la recerca. Una aproximació al paper de la Química Analítica en la investigació
Presentació –col·loqui: La importància del què, quan i com en la Recerca.
Una aproximació al paper de la Química Analítica en la investigació.
Visita guiada a laboratoris de recerca de Química Analítica de la Facultat de Química.
Medialab; el laboratori de noves tecnologies més gran del sud d´Europa, no te´l perdis! |
Enginyeria i Arquitectura La Salle (URL) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Medialab; el laboratori de noves tecnologies més gran del sud d´Europa, no te´l perdis!
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 902197687 - fax 932902416 - correo: unies@salle.url.edu
Medialab; el laboratori de noves tecnologies més gran del sud d´Europa, no te´l perdis!
Aquest any els alumnes podran disfrutar del Medialab; un laboratori de noves tecnologies únic a Europa. Aquest laboratori té el sistema de captura de moviment més gran del sud d’Europa orientada al sector Media, un plató de televisió d’alta definició i un complert equipament de realitat virtual i realitat augmentada.
Nanotecnologia, fonaments i aplicacions |
Institut Català de Nanotecnologia (UAB) |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Nanotecnologia, fonaments i aplicacions
Día: 24/03/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Nanotecnologia, fonaments i aplicacions
L’activitat a desenvolupar a l’Institut de Nanotecnologia (ICN) consta de dues parts. D’una banda, els alumnes assistiran a una xerrada del professor Jordi Pascual, director de l’ICN, en la qual s’exposaran els fonaments científics de la nanociència i s’il.lustraran amb alguns exemples d’aplicacions de la nanotecnologia.
La segona part consistirà en la visita dels laboratoris d’estudis de fenòmens bàsics, de síntesi de nanaopartícules i aplicacions mèdiques associades, de dipòsits de capes nanomètriques per fer nanocompostos i les seves aplicacions en el camps de l’energia, i dels laboratoris de nanobiosensors.
L’Institut Català de Nanotecnologia va ser creat l’any 2003 pel Departament d’Universitats, Recerca i Societat de la Informació de la Generalitat de Catalunya i la Universitat Autònoma de Barcelona, dins del marc del 3è Pla de Recerca de Catalunya. El seu principal objectiu és la recerca d’excel.lència en l’àmbit de la Nanociència i la Nanotecnologia i esdevenir-ne un centre de referència internacional. L’ICN estudia des de les propietats de nous materials desenvolupats a escala nanomètrica fins als mètodes per a la nanofrabricació.
Actualment, l’ICN és situat a la Facultat de Ciències de la Universitat Autònoma de Barcelona. En el futur, és prevista la construcció d’un centre tecnològic d’alt nivell per acollir les seves instal.lacions.
Posa´t en la ment d´un autèntic Hacker per poder fer front a la pirateria |
Enginyeria i Arquitectura La Salle (URL) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Posa´t en la ment d´un autèntic Hacker per poder fer front a la pirateria
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 902197687 - fax 932902416 - correo: unies@salle.url.edu
Posa´t en la ment d´un autèntic Hacker per poder fer front a la pirateria
Creat per ISECOM (www.isecom.org), el HHS és un programa formatiu destinat a ensenyar seguretat informàtica als joves i adolescents i conscienciar-los del perill que suposa l'ús indegut de les noves tecnologies. Les classes ensenyen als joves a estar alerta i a ser crítics, a ser capaços de desenvolupar habilitats de recerca per Internet, despertar la seva curiositat i a saber utilitzar Internet de forma constructiva.
Protecció del Copyright |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Protecció del Copyright
Día: 11/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Protecció del Copyright
Aquesta activitat es realitzarà en un laboratori del grup de recerca ISG (Grup de Seguretat de la Informació) de la UPC. En primer lloc es farà una introducció als principals problemes de protecció del copyright i les solucions que s’han aportat pels equips d’investigació i en especial per lSG. La protecció del copyright té molta importància ja que cada dia es fan més productes en versió digital que permeten la seva còpia sense permís de l’autor.
Quan les molècules xoquen... |
Facultat de Química (UB) |
11-20 |
3r/4t d'ESO i Cicle Formatiu mitjà |
|
|
Quan les molècules xoquen...
Día: 18/02/2009 Hora Inicio: 9:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 04/03/2009 Hora Inicio: 9:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Quan les molècules xoquen...
Una proposta que inclou: col·loqui : “Recerca científica a Química - Física: Cinètica i dinàmica de reaccions”; cerca d’informació bibliogràfica via xarxa Accés on-line a publicacions científiques especialitzades; visita guiada a la Biblioteca de les Facultats de Física i de Química i visita guiada als laboratoris de recerca experimental i de simulació teòrica a l’abast del grup.
Què és el colesterol i quina és la seva relació amb el risc de patir infarts de miocardi?
|
Hospital de Sant Pau |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Què és el colesterol i quina és la seva relació amb el risc de patir infarts de miocardi?
Día: 16/02/2009 Hora Inicio: 15:00 Hora Fin: 16:30
Plazas Agotadas
Què és el colesterol i quina és la seva relació amb el risc de patir infarts de miocardi?
Veurem què és el colesterol i quina és la seva importància per a la salut humana. Analitzarem com s’ha arribat a obtenir aquests coneixements (mètode científic) i quins tipus d’estudis diferents es necessiten abans de que es puguin aplicar els conceptes establerts en la salut humana. Coneixerem un investigador que es dedica a aquest tema i visitarem un laboratori especialitzat.
Què és la recerca cardiovascular? |
Institut Català de Ciències Cardiovasculars |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Què és la recerca cardiovascular?
Día: 15/01/2009 Hora Inicio: 16:00 Hora Fin: 18:00
Plazas Agotadas
Día: 05/02/2009 Hora Inicio: 16:00 Hora Fin: 18:00
Plazas Agotadas
Día: 05/03/2009 Hora Inicio: 16:00 Hora Fin: 18:00
Plazas Agotadas
Què és la recerca cardiovascular?
Els participants coneixeran algunes de les instal·lacions i personal investigador que treballa a l’ICCC i podran aproximar-se a les tecnologies més punteres en recerca cardiovascular. Els tallers seran prou pràctics, i els alumnes podran interaccionar amb els investigadors. També se’ls explicarà breument algunes de les línies de recerca que portem a terme i com es fa una recerca en biomedicina. Per exemple, amb l’ajuda del microscopi veurem artèries amb arteriosclerosi i artèries sanes, o com s’utilitza el microscopi electrònic per estudiar les cèl·lules que formen part de les artèries o del cor. El taller dura al voltant de dues hores, i és per a grups de menys de 10 estudiants de Batxillerat.
Què et sona del so? Analitza´l des del seu interior |
Enginyeria i Arquitectura La Salle (URL) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Què et sona del so? Analitza´l des del seu interior
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 902197687 - fax 932902416 - correo: unies@salle.url.edu
Què et sona del so? Analitza´l des del seu interior
Visita pràctica per la cambra anecoica, la reverberant i l’estudi d’enregistrament del so. Durant el taller els alumnes experimentaran la interferència (constructiva i destructiva d’ones), la experimentació sobre modes de vibració d’una corda i finalment podran veure les possibilitats de l’edició digital i els efectes de processament del senyal sobre l’àudio enregistrat; canviant freqüències, reverberacions, etc, de cançons o veus.
Què s´investiga en un laboratori de microbiologia d´un hospital? |
Universitat Internacional de Catalunya / Hospital General |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Què s´investiga en un laboratori de microbiologia d´un hospital?
Día: 02/04/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Què s´investiga en un laboratori de microbiologia d´un hospital?
Es visitarà el laboratori de recerca biomèdica i s’explicarà l’organització i l’ús dels diferents instruments i aparells. També es coneixeran els diferents grups de recerca i les línies d’investigació actuals, tant de medicina com d’odontologia. Després es visitarà el laboratori de simulació d’Infermeria i es donaran a conèixer les línies de recerca actuals d’Infermeria.
Acabant la visita de les instal.lacions, els alumnes realitzaran una pràctica experimental al laboratori de microbiologia: els alumnes realitzaran un frotis de la seva mucosa bucal i visualitzaran al microscopi les bactèries que la colonitzen.
Què veiem i què hi ha? Com són les coses vistes a través d´un microscopi electrònic? |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Què veiem i què hi ha? Com són les coses vistes a través d´un microscopi electrònic?
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
Plazas Agotadas
Què veiem i què hi ha? Com són les coses vistes a través d´un microscopi electrònic?
Visita guiada al laboratori de microscopia electrònica. La pràctica permet visualitzar imatges espectaculars de diferents materials: metalls, plàstics...
Realització d´una animació 3D |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Realització d´una animació 3D
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 934016735 / 934016607 - fax 934016600 - correo: carlos.oriol@upc.edu
Realització d´una animació 3D
L´activitat consistirà en la realització d´una breu animació 3D amb Blender
Recerca i càncer: saps que fa un investigador per lluitar contra els tumors? |
Institut Català d'Oncologia (ICO) |
11-20 |
3r/4t d'ESO i Cicle Formatiu mitjà |
|
|
Recerca i càncer: saps que fa un investigador per lluitar contra els tumors?
Día: 28/01/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 11/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 14/01/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 25/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 11/03/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 25/03/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Recerca i càncer: saps que fa un investigador per lluitar contra els tumors?
-Breu introducció sobre el càncer i les línies d'investigació que se segueixen per combatre'l.
-Visita a l'estabulari, on hi ha els ratolins que s'utilitzen per investigar, i al laboratori, on es veu in situ com treballen els científics i quins aparells utilitzen. S'observen les diferències entre teixit sa i tumoral, com s'extreu l'ADN, i com uns animals tan allunyats de nosaltres com els cucs poden ser útils en la recerca.
Reparant el teu cos amb peces fetes a mida:
Projecte Europeu CustomIMD.
|
Fundació Privada Ascamm |
>30 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Reparant el teu cos amb peces fetes a mida:
Projecte Europeu CustomIMD.
Día: 29/01/2009 Hora Inicio: 10:00 Hora Fin: 12:00
telf.: 935 944 700 - fax 935 944 711 - correo: ellaudet@ascamm.com
Reparant el teu cos amb peces fetes a mida:
Projecte Europeu CustomIMD.
Les sargantanes tenen la capacitat de fer créixer una nova cua quan la perden. L’home no té la capacitat natural de regenerar les parts del cos que pugui perdre en un accident. Tot i així, els avenços científics i mèdics permeten, avui en dia, reparar el nostre cos amb peces artificials fetes a mida que funcionen com l’òrgan original. En aquesta activitat aprendrem com és possible fabricar implants a mida i reparar el nostre cos.
Retroinformàtica. El passat del futur.
Un recorregut per la història de la Informàtica
|
Facultat d'Informàtica de Barcelona (UPC) |
21-30 |
3r/4t d'ESO i Cicle Formatiu mitjà |
|
|
Retroinformàtica. El passat del futur.
Un recorregut per la història de la Informàtica
Día: 12/03/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 05/03/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Retroinformàtica. El passat del futur.
Un recorregut per la història de la Informàtica
La Facultat d’Informàtica de Barcelona (FIB) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) presenta la seva col.lecció d’antiguitats informàtiques. La mostra inclou peces molt diverses relacionades amb el càlcul i amb el processament de dades, a més d’ordinadors antics, i d’un assortiment d’ordinadors i perifèrics conservats pel Laboratori de Càlcul de la FIB.
REVIR: experiències al laboratori informatitzat del Centre de Recerca d´Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de l´UAB |
CRECIM: Centre de Recerca per a l'Educació Científica i Matemàtica |
21-30 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
REVIR: experiències al laboratori informatitzat del Centre de Recerca d´Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de l´UAB
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
correo: revir@crecim.cat
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
correo: revir@crecim.cat
REVIR: experiències al laboratori informatitzat del Centre de Recerca d´Educació Científica i Matemàtica (CRECIM) de l´UAB
Sessions experimentals de: SEGURETAT VIÀRIA: distància de frenada i efectes d’un xoc. Estudi cinemàtic del xoc d´un cotxe. EDUCACIÓ ACÚSTICA: mesura de nivells d´intensitat sonora, anàlisi de veu humana i instruments. ENERGIA, CALOR, TEMPERATURA: estudi del canvi de temperatura d´un objecte en alguns processos físics. CINÈTICA QUÍMICA: ràpid hem d’apagar el foc! Velocitat de la reacció. REACCIONS D'EQUILIBRI: Salut i reaccions d´equilibri.
Sala BCN Digital - La domòtica i la sostenibilitat un món per explorar |
Enginyeria i Arquitectura La Salle (URL) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Sala BCN Digital - La domòtica i la sostenibilitat un món per explorar
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 902197687 - fax 932902416 - correo: unies@salle.url.edu
Sala BCN Digital - La domòtica i la sostenibilitat un món per explorar
La Sala BCN Digital és un espai de 90 m2 que es troba dins del mateix campus universitari d'Enginyeria i Arquitectura La Salle, construït en base a l'habitabilitat tecnològica i la sostenibilitat.
S'hi reprodueixen els entorns d'una vivenda real i compta amb diverses tecnologies, aplicacions i serveis implantats en concepte d'infraestructures, accessibilitat, i flexibilitat constructives, criteris d'estalvi i gestió energètica.
Separació i identificació dels colorants de caramels de xocolata
Què mengem en una "xuxe"?
|
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Separació i identificació dels colorants de caramels de xocolata
Què mengem en una "xuxe"?
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
Plazas Agotadas
Separació i identificació dels colorants de caramels de xocolata
Què mengem en una "xuxe"?
Es dissol la cobertura acolorida d'un caramel de xocolata en aigua.
Una petita fracció d'aquesta solució es carrega en una columna de cromatografia. mitjançant processos químics s'aconsegueix separar els diferents colorants.
La identificació dels colorants es fa per espectroscòpia ultraviolat-visible, coneixent la longitud d'ona corresponent al màxim d'absorció de cada colorant.
Simulació conceptual en central nuclear. Parada d´emergència
|
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Simulació conceptual en central nuclear. Parada d´emergència
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 934016735 / 934016607 - fax 934016600 - correo: carlos.oriol@upc.edu
Simulació conceptual en central nuclear. Parada d´emergència
Presentació del simulador de central nuclear que reprodueix el funcionament d'una central nuclear de 1350 MWe de potencia.
Els estudiants podran veure els elements més importants de la central i els valors més significatius dels seus sistemes.
Podran fer una operació de variació de la potencia de 1350 MWe a 1000 MWe i posteriorment faran una parada d'emergència visualitzant com en uns segons la reacció en cadena s'atura.
Sistemes mecànics simples, PRIMER esglaó per a mecanismes més complexes de màquines usuals, bicicletes, motors, etc... |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Industrial |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Sistemes mecànics simples, PRIMER esglaó per a mecanismes més complexes de màquines usuals, bicicletes, motors, etc...
Los dias/horarios de esta actividad son a convenir con el centro
telf.: 934016735 / 934016607 - fax 934016600 - correo: carlos.oriol@upc.edu
Sistemes mecànics simples, PRIMER esglaó per a mecanismes més complexes de màquines usuals, bicicletes, motors, etc...
Explicació teòrico-pràctica de sistemes mecànics senzills, com ara politges i engranatges i la seva aplicació concreta a màquines habituals.
Vaques boges, llengua blava, grip aviària...malalties que investiguem |
Centre de Recerca en Sanitat Animal (CReSA) |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Vaques boges, llengua blava, grip aviària...malalties que investiguem
Día: 22/04/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 25/03/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 11/02/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 18/02/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 04/02/2009 Hora Inicio: 15:00 Hora Fin: 17:00
Plazas Agotadas
Día: 25/02/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 04/03/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 11/03/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Día: 18/03/2009 Hora Inicio: 10:30 Hora Fin: 12:30
Plazas Agotadas
Vaques boges, llengua blava, grip aviària...malalties que investiguem
La recerca en l'àmbit de la sanitat animal té una repercussió notable en la nostra vida quotidiana. L'estudi i la millora en aquesta àrea té una rellevància important per assegurar la producció d'aliments derivats d'animals, segurs i de qualitat.
En aquesta activitat visitareu l'edifici CReSA, situat al campus de la UAB. Assistireu a una xerrada i també fareu un recorregut per les nostres instal.lacions d'alta seguretat biològica.
Visió per computador. Què és? perquè serveix? |
Centre de Visió per Computador |
21-30 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Visió per computador. Què és? perquè serveix?
Día: 04/03/2009 Hora Inicio: 16:00 Hora Fin: 18:00
Plazas Agotadas
Visió per computador. Què és? perquè serveix?
S’explicarà que és la visió per computador de manera fàcil i propera amb exemples que apareguin en la vida quotidiana.
Visita al Laboratori d’Instrumentació Electrònica i Biomèdica |
Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació de Barcelona |
1-10 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Visita al Laboratori d’Instrumentació Electrònica i Biomèdica
Día: 10/02/2009 Hora Inicio: 15:00 Hora Fin: 17:00
telf.: 93 401 68 04 - fax 93 401 68 01 - correo: activitatspromo@etsetb.upc.edu
Día: 12/02/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
telf.: 93 401 68 04 - fax 93 401 68 01 - correo: activitatspromo@etsetb.upc.edu
Visita al Laboratori d’Instrumentació Electrònica i Biomèdica
A la visita a aquest laboratori del Departament d’Enginyeria Electrònica de la UPC es parlarà de les activitats de recerca i desenvolupament i es veuran prototipus en diverses fases de disseny. A continuació, i en un laboratori docent de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de Telecomunicació, a l’edifici del costat, es portarà a terme una activitat pràctica de mesures amb diversos sensors biomèdics.
Visita el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i coneix les darreres investigacions en addiccions a drogues |
Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona/UPF |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Visita el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i coneix les darreres investigacions en addiccions a drogues
Día: 25/03/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 29/04/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Visita el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i coneix les darreres investigacions en addiccions a drogues
Us convidem a fer una passejada per les instal·lacions del Parc de Recerca Biomèdica i a visitar el laboratori de neurobiologia del comportament. L’activitat que us hem preparat durarà 2 hores. Visitarem els diferents centres del Parc per tal que els estudiants tinguin l’oportunitat de conèixer com funcionen els laboratoris i quina recerca s’hi desenvolupa. Ens entretindrem una bona estona al servei de microscòpia confocal, on el tècnic responsable ens explicarà com funcionen els microscopis basats en fluorescència i podrem observar-hi algunes mostres biològiques. També visitarem el laboratori de neurobiologia. La investigadora de la Universitat Pompeu Fabra, Olga Valverde, ens explicarà les bases biològiques de l’addicció a les drogues d’abús i quines són les principals drogues que es consumeixen actualment. També, les darreres investigacions fetes sobre les conseqüències del consum de cànnabis, tant des del punt de vista de l’addicció com d’altres malalties psiquiàtriques. Visitarem el laboratori de conducta, on podrem veure com s’utilitzen els models animals per investigar les addicions i altres trastorns.
Visita el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i coneix les darreres investigacions en biologia del desenvolupament |
Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona/UPF |
11-20 |
Batxillerat i Cicle Formatiu superior |
|
|
Visita el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i coneix les darreres investigacions en biologia del desenvolupament
Día: 22/04/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Día: 06/05/2009 Hora Inicio: 11:00 Hora Fin: 13:00
Plazas Agotadas
Visita el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona i coneix les darreres investigacions en biologia del desenvolupament
Us convidem a fer una passejada per les instal·lacions del Parc de Recerca Biomèdica i a escoltar una conferència d’un dels investigadors del Parc. L’activitat que us hem preparat durarà 2 hores. Visitarem els diferents centres del Parc per tal que els estudiants tinguin l’oportunitat de conèixer com funcionen els laboratoris i quina recerca s’hi desenvolupa. Ens entretindrem una bona estona al servei de microscòpia confocal, on el tècnic responsable ens explicarà com funcionen els microscopis basats en fluorescència i podrem observar-hi algunes mostres biològiques. Un investigador de la Universitat Pompeu Fabra, Fernando Giraldez, ens explicarà la recerca que duen a terme en el grup de biologia del desenvolupament. Aquesta àrea de la biologia s’encarrega de conèixer les bases moleculars del desenvolupament embrionari dels organismes vertebrats.